Dylan.
Bob Dylan framstår idag som ett av
den populära musikhistoriens viktigaste centrum. Hans verk har blivit
förebilder för otaliga andra musikartister och hans person har, genom rollskiftningar
och onåbar integritet, omvandlats till myt. Bob Dylans främsta signalement hos många är som mager figur i
mörka kläder, svarta solglasögon och tjockt, burrigt hår. De som har lyssnat
sig genom hela katalogen och sett fotografier av Bob Dylan från olika perioder
av hans karriär har oftast ett bredare spektrum att utgå från. Vilken den
enhetliga bilden slutligen blir är en annan sak, högst osäker. Bob Dylan: gåta
för några, uppenbarelse för andra. Den unge Bob Dylan är en upptäckare som
värjer sig mot upprepning, inte alls konstigt snarare en naturlag hos en ung artist
som sökt sig från inlandets kyla till huvudstadens heta puls. Och den äldre Bob
Dylan som gör det motsatta: reser tillbaka i tiden efter den verkliga dåtidens
musik. Men alltjämt en upptäckare, denna gång efter det bortglömda. Från det
bohemiska Greenwich Village till ett eget radioprogram: Theme time Radio Hour. Många har velat precisera Dylans
framfart och utveckling med vägledning av politiska tendenser och rörelser. I
backspegeln blir det dock allt tydligare: vill man placera Dylan är det främst
genom musiken. Allt annat vore märkligt emedan vi talar om en ytterst
självständig artist. I begynnelsen av musikkarriären var Dylan inte främst
någon låtskrivare utan samlade intryck i form av skivor han kom över med
artister som Woody Guthrie, Hank Williams, Bukka White och blir sedan en
uttolkare.
En gitarr och ett munspel var hans redskap och trots sin ringa ålder
fastnade han för klagande melodier med bluesen som ryggrad: "Man of
Constant Sorrow", "It’s Hard To Be Blind". Det kunde också
handla om det romantiska äventyret förenat med vigörens trassliga tillvaro där
även bilden av vagabonden tonar fram i låtar som "Ramblin Round" och
"Railroad Bill". Robert Allen Zimmerman växte upp på den gudsförgätna
platsen Hibbing där kylslagna vinterdagar och ett inrutat liv tidigt fick honom
att drömma sig bort. Blues- och countrymusik tog sig in i honom från radions
sändningar och gjorde outplånliga intryck. Han skulle forma egna band under
skoltiden med namn som The Shadow Blasters och The Golden Chords, vilka spelade
rock & roll i samma anda som Gene Vincent. Den musikaliska utvecklingen
skulle ta fart under åren i Minneapolis där han gick på universitetet. Han
ägnade sig dock mindre åt akademiska studier än fördjupning i musiken och en
viss mängd festande. Född med fel föräldrar och med fel namn, enligt honom
själv, framstod han som rotlös och bytte också namn: Bob Dylan började han kalla sig själv under denna tid. I
Minneapolis var han inte mer än en någorlunda ansedd artist och då han reste
till New York för att ta nästa steg var det inte många som trodde han skulle
kunna överleva som enbart musiker.
Bob Dylan anlände till New York en kylig
vinterdag och sökte sig till Greenwich Village. Den första tiden var svår, han
hade inget namn och på de scener han i förstone fick tillträde var arvodena
ringa. Men hans utveckling visade på något unikt och snart började folk få upp
ögonen för en artist utrustad med ett eget uttryck. Och när skivproducenten
John Hammond upptäckte Bob Dylan var det kanske bara något oundvikligt som
skedde. Den första skivan, självbetitlad, kom 1962 och bestod överlag av
traditionella folksånger. Men Dylans första egenkomponerade låt, ”Song To
Woody”, fanns med. Denna skiva gavs positivt bemötande, men fick inga
uppropstecken efter sig. Det var med den andra skivan The Freewheelin’ Bob Dylan året därpå som uppmärksamheten tog
sin början. Den här gången samlades enbart egna kompositioner och några blev
omedelbara klassiker: ”Blowin’ In the Wind”, ”A Hard Rain's A-Gonna Fall” är
kanske de mest framträdande. Materialet på The Freewheelin’ Bob Dylan var inte bara Dylans egna låtar utan
var förankrade i samtiden på ett helt annat sätt än vad gällt innehållet på
första albumet. Texterna på några av låtarna kunde inordnas under protest songs
(även att Dylan själv sade sig föredra benämningen topical songs), där apokalyptiska föraningar kunde sköjas i
utsikten av krig. Nästa album (The
Times They Are A-Changin) hade en ännu starkare fokusering på det
politiska och innehöll många så kallade finger
pointing songs.
Vid denna tid ansåg Dylan Saken vara viktigare än
musiken. Ungdomen framställdes som samhällets framtid. Att Dylan hyste en
misstro för de äldre – eller låt säga vuxna – märks också tydligt i ett tal då
han tog emot ett pris (Tom Paine Award), där han jovialiskt häver ut sig att
han ogillar att se så många flitskalliga män framför sig. Joe Strummers
"Never trust anyone over 30" ekar bekant. Dylans låtskrivande skulle
utvecklas mot det individuella och abstrakta vilket tydligt märktes i "Chimes
of Freedom" och ”My Back Pages” från nästkommande album Another Side of Bob Dylan (1964). Han
utgick inte längre från dagsaktuella händelser i samma utsträckning utan valde
andra vägar där framför allt den symbolistiska poeten Arthur Rimbaud var en
viktig inspirationskälla. Efter sina fyra första album, och i synnerhet tack
vare de tre sista, var Dylan omtalad och en stor artist för många. Han var, om
inte alltid så självbenägen sådan, en frontgestalt för folksångsscenen. Den
kommande tiden skulle dock splittra detta förbund, Dylan själv hittade nya
vägar i musiken som förde honom bort från de slags låtar han tidigare gjort.
Många i den trogna publiken uppfattade detta som ett svek och att Dylan började
bli kommersiell. ”Om man vet precis vad man skall göra, varför då göra det?”
frågade sig Pablo Picasso och Dylan var inte den som rättade sig inte efter av
omgivningen. Eftertiden har på ett helt annat sätt haft förståelse och
begeistring inför Bob Dylans val. Att man i efterhand har lättare att acceptera
förändringar är förvisso i hög grad sociopsykologisk förankrat, säkert minst
lika mycket som tecken på entusiasm inför Dylans utveckling. Sett i ett annat
perspektiv har också modernismen passerat och segrat vid 1900-talets slut och
sett genom denna lins har nysökandet hos artisten blivit att betrakta som
ytterligare förtjänst hos ett konstnärskap. Detta är en övergångsperiod hos
Dylan som är frekvent diskuterad, men för den som inte vet exakt vad denna
”övergång” gäller är det framför allt två saker: 1) den akustiska gitarren
byttes mot en elektrisk, 2) texterna frångick ofta ett politiskt medvetande
till att bli mer individuella.
Det märkliga är dock att låttexternas förändring
(Another Side of Bob Dylan)
inte alls förargade publiken i alls den utsträckning som den elektriska stöten
i musiken senare gjorde. Det var Dylans framträdande på den årliga Newport Folk
Festival sommaren 1965 som gav publiken den verkliga chocken. Det var inte bara
den smärre detaljen att spela med elektrisk förstärkning utan sättet han gjorde
det på och platsen han befann sig på. När Bob Dylan och det kompande bandet
Paul Butterfield Blues Band dök upp på den scen som varit tillägnad genuin
folkmusik och tryckte på startknappen genomförde dem ett öronbedövande rock 'n'
roll-ingrepp på en publik som levde i en tid utan erfarenheter från punk och
hårdrock. Bob Dylan hade bytt stad, bytt namn och delvis bytt publik. Men ingen
kan påstå att det var av brist på självständighet. Att förbli densamma behöver
inte betyda högre självständighet än att då och då byta riktning. ”Jag är den
jag alltid varit. En annan”, beskriver den danske poeten Michael Strunge det
både sanna och motsägelsefulla.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar